tisdag, april 29

Misstagsmåndag

Vet inte varför jag var så okoncentrerad, men måndagsförmiddagen tillbringade jag med att srpinga runt och rätta till alla misstag jag gjort. Jag gav fel nota till ett bord - som betalade den. Efter ett tag när någon annan atte sig vid de bordet som betalat upptäckte jag att bordet fortfarande var öppet och inte betalat. Som tur var betalade de ca £3 mer än vad de skulle, annars skulle jag ha blivit skyldig för differensen. Chefen pratade med bordet vars nota redan var betald och efter att de beställt två kaffe fick de betala ca £1 mindre. Ingen skada skedd, allt löste sig, men jag blev riktigt skärrad. Det kunde ju likagärna ha varit tvärtom och med ännu större skillnad.
Sedan glömde jag tala om i köket vad jag menade med ett kvitto, missade en efterrätt vid ett stort bord, hörde fel massa gånger osv. Eftermiddagen gick dok bättre.

Köket stänger klockan elva, och igår gick våra sista gäster vid halv elva. Vi började städa och bereda oss för att stänga men höll fortfarande öppet ifall någon skulle komma och vilja äta. Haha, som att det skulle hända, skrattade vi.
Klockan em i elva kom en av mina kollegegor från mitt förra Café Rouge, en omåttligt söt polack (som tyvärr hade sin flickvän med sig). Vad kul att du kommer och hälsar på, sa jag. Men han var inte där fö att hälsa på, han ville bjuda sin flickvän på trerättersmiddag. Det gjorde inte personalen så jätteglad. Han vet ju själv hur det är att gå att vänta på att få stänga. Vi var ju såpass klara att vi kunde gått hem kvart över elva, men nu var alla tvungna att vara kvar och vänta tills de ätit klart innan vi började moppas och bära in utemöblerna. Nu är han defenitivt inte lika söt längre.

Däremot var det en annan kille som gjorde sin första dag på jobbet igår. Han var arbetsledare och väntade på att bli tilldelad en restaurang och var hos oss så länge. Han hette Jesus och var spanjor. Väldigt snäll.

Nu regnar det, så det blir en perfekt dag att shoppa ett paraply!
Jag ska till National Gallery och om jag har tid efter guidade turen ska jag nog gå till St Pauls Cathedral eller på Tower Bridge-utställningen.

2 kommentarer:

trapid sa...

Haha, jag har en kille i min kurs som också heter Jesus, som också är spanjor och som också är jättesnäll :) Jag längtar så tills jag kommer, är alla planer okej med dig? Fick ett mail, men det måste ha blivit ngt fel, för det var ingen text i, bara ett "hej, Kajsa" och sedan tomt. Vi kan ju försöka höras i veckan. Jag åker hem till Sverige i morgon, så antingen på hemmanumret i sverige, eller på vanliga svenska mobilnumret eller via mail/msn. Ha det så bra!! Kramar <3

Anonym sa...

blivande chefer måste skärpa till sig, då accepteras inte något slarv med glömda notor och desserter, aja baja ! men även solen har fläckar !!!!