tisdag, april 15

Back to Stone Age

Kan någon berätta för mig var mina chefer kommer ifrån?

På nya restaurangen har vi kodlås till vissa dörrar, bla kontoret, personalrummet och vissa förråd. Än så länge har vi inte använt kodlåsen så mycket eftersom vi inte öppnat än, och inga kan således koderna utantill. Ledningen lyckades idag låsa sig ute från kontoret med hjälp av dessa kodlås, men koden på insidan. Efter en del muttrande och skyllande på varandra tog de till drastiska åtgärder och började rycka i dörren. Det fungerade inte, dörren var låst.
Vissa ur personalen skulle visa sig handlingskraftiga och ryckte de med i dörren. Fortfarande låst.
Efter ca en halvtimmas ryckande, knappande och muttrande slog de sina kloka huvuden ihop, och sparkade in dörren. På en helt nyrenoverad, fräsch restaurang sparkar man in en dörr som gått i baklås.

Hade jag anat att detta var det öde som väntade den stackas dörren hade jag kanske föreslagit att man skulle ringa företaget som installerat kodlåsen, men jag antog på något vis att problemet skulle lösas lika professionellt som ledningen vill framstå.

Förövrigt hade vi öppning på prov idag då vi bjöd in gäster från gatan att äta gratis. Jag fick genast min egen sektion vilket kändes mycket bra och faktiskt välförtjänt. Fick ca £5 i dricks på två-tre timmar och bra respons från gästerna. Det trista var "springarna" (som delar ut mat och drinkar, det som jag var förut) som trasslade till saker. En tjej tog över "mina" uppgifter och frågade hur maten var (något som kan verka harmlöst men helst bör undvikas eftersom jag inte vet vad som ska göras och inte). Hon gjorde det när jag såg på och jag såg att kunderna var missnöjda med något. Jag frågade henne vad de sagt och hon sa att kunden skojat om att soppan var kall och att han hade klagat om han hade behövt betala för den. Det var uppenbart att han inte skojade. När jag sedan kom tillbaks och städade bort tallrikarna frågade jag för säkerhets skull hur maten var och precis som jag antog var han helt allvarlig, så jag fick be om ursäkt för att jag inte uppmärksammat hans klagan och värmt soppan. Av sådana anledningar är det bäst om alla håller sig till sina uppgifter.
En annan "springare" (det är inte jag som kommit på det här förnedrande ordet, men jag hittar ingen bättre översättnig då de kallar för runners) hade ombetts hämta ketchup, senap, majonäs och tabasco av en kund när han levererade maten och återkom med endast majonäs. Ännu ett snedsteg som försämrar intrycket av restaurangen.
Att det var samma kille som häromdagen beskrev en sallad med: Salmon upstairs and salad downstairs, kanske förklarar missförståndet. Han är helt enkelt inte så bra på engelska.

Ska bli spännande imorgon då restaurangen öppnar. Cheferna verkar hittills hantera stress väldigt bra, det tycker jag är bra. Däremot säger de ofta olika saker och är oeniga. Dålig egenskap.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du får nog ta och uppfostra både chefer och springare så att det bli ordning på torpet