tisdag, september 11

Sandra goes matblogg

Min favoritsida vad gäller recept är arla.se.
Senast lagade recept från sidan är bl.a. Korvcouscous, Köttfärs Bombay och i söndags Morotspasta med kräftor:

Ingredienser
4 port
ca 250 g skalade, kokta kräftstjärtar
4 morötter
3 vitlöksklyftor
300 g tagliatelle
2 tsk smör
1/2 dl hackad persilja
1/2 hönsbuljongtärning
1 – 2 krm sambal oelek
2 dl minifraiche

Gör så här:
Skala morötterna, strimla dem sedan med potatisskalare. Skala och hacka vitlöken. Koka pastan, lägg i morötterna när det återstår någon minut av tiden. Fräs vitlök i smör i en kastrull. Tillsätt persilja, smulad buljongtärning, sambal oelek och minifraiche. Låt koka någon minut. Låt kräftorna rinna av, rör ner dem i såsen. Servera till pastan.

Roligt sätt att göra pasta både nyttigare, annorlunda och färgglad. Jag fick inte tag i kräftor (äter man inte kräftor här??), så min pasta innehåller slibbiga räkor. Jag tror defenitivt att kräftor är att föredra. Creme fraichen här är heller inget vidare, väldigt rinnig, föredrar den svenska.
Bilden är inte helt oväntat min egen, utan från sidan.
Njut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ! Tack för receptet,här kommer ett från mej som omväxling till pasta-dieten. en god fyllig soppa,lagom för 2 pers:
2 medelstora potatisar
2 lökar
2 hg mager köttfärs
4 dl vatten
1 buljongtärning(grönsak eller kött)
2 dl lättmjölk
2 msk tomatpure
1 tsk basilika 1 tsk paprikapulver
salt och peppar
Skala och skiva pot och lök,fräs löken, bryn köttfärsen ,slå i vatten, kryddor, tomatpure,och buljongtärning, koka 15 min, häll i mjölken de sista 5 min.
I morron skall jag bjuda 2 av mina kompisar på detta till lunch.

Unknown sa...

Jag trodde det var din egen pasta du fotat :p