måndag, september 17

IKEA

IKEA igår. Det var ett äventyr att ta sig dit. Jag hade kollat färdväg på kollektivtrafiken hemsida, köpt ett dagspass. Jag var förberedd.
Jag lyckades ändå välja fel station, och fick börja min resa med att åka fram och tillbaka i Birmingham för att hamna rätt. Inte min tanke.
Jag skulle gå sista biten. Hade detta varit i Sverige hade det funnits en del skyltar som visade vägen till detta blågula palats. Men inte här. Jag traskade runt, letade vägskyltar (min karta täcker bara centrala Birmingham), frågade en man och tillslut hittade jag dit. Hem, ljuva hem.

Jag överdriver inte. Det kändes lite saligt att se allt svenskt. Alla produkter har samma svenska namn som hemma. Tillochmed böckerna i bokhyllorna var svenska. I svenskshoppen kunde man köpa köttbullar, Ekströms nyponsoppa, lingonsylt, knäckebröd, dillchips, Singoalla.. you name it! Då fick jag ett bryt och var tvungen att gå därifrån. Maximal hemlängtan. Saknade allt därhemma på en och samma gång.

På hemvägen missade jag bussen med en minut (jag såg den åka förbi framför mig!) och fick vänta en timma på nästa.

Dagen resulterade ändå i köttbullar i restaurangen och inköp som följer:








Inga kommentarer: