lördag, september 13

Mitt möte med en stendöd fisk

a) Jag vägar snabbnudlar.
b) Jag vill bli norrlänning.
a+b = Surströmming till middag.
Projektet var en kamp från början till slut. Vi inhandlade alla tillbehör som min eminenta farmor beskrivit dem för mig: tunnbröd, gräddfil, potatis och lök. Och surströmming givetvis.
Vi hade förberett allt förutom själva fisken och tog med oss burken och konservöppnaren ut på gården. Till Attack tänkte jag och satte öppnaren i burken. Då burken försvarar sig genom att spruta jäst, illaluktande lag i ansiktet på mig. I ögat! Surströmming i ögat, mayday! Det sved och gjorde ont och jag luktade skunk.
Men jag gav inte upp, utan bröt mig in i konserven, slängde upp ett fisklik på vardera tunnbröd och vi traskade in, gömde burken lite snyggt bakom en buske.
Väl inne öppnade vi fönstret på vid gavel och satte oss där med våran stinkande föda. En tugga, mm, tunnbrödet var gott i alla fall. Två tuggor, och potatisen. Johan tar en jättetugga, ansiktet fryser till och han drar ut ett halvt fiskskelett ur munnen.
Skulle de här ha rensats?
Jag får nog och tänker på inte knapra på några skelett så jag försöker peta av lite köttstycken från min firre som jag slänger tillbaka in i rullen. Smakar. Luktar. Det här luktar verkligen som något riktigt, riktigt dött. Hur ska man kunna äta med den här lukten hängandes över sig?
Jag får ner fiskbitarna men sen är min aptit förstörd för resten av kvällen.

Surströmming. Jag är glad att vi provade, men om jag skulle äta det igen så ska det vara på gourmentrestaurang med en riktig kock bakom förberedelserna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sa ju att det var äckligt ;)
Jag har några nya ord åt dig!
Kontakta mig på msn så får du dom.

PS. Det smakar lika illa på gourmet-resturang.

trapid sa...

HAHAHAHAhahahha. Rensade ni den inte?! HAHAHAHAhahahaha. Gud vad kul!

Ett visdomsord från en surströmmingsexpert till nästa gång: Fisken ska rensas, det är trixit men väl värt besväret.

Massa kramar
PS: Det är faktiskt gott om man gör det rätt.

Anonym sa...

Det blir nog aldrig någon riktig norrlännig av dej som inte gillar surströmming. Bara ordet får det att vattnas i munnen på både leif och mej. Jag har ätit det 4 gånger i höst !! MUMSFILLIABABBA!!
har du provat Pitepalt? Jag tycker inte att det är någon höjdare , men det tycker en riktig norrbottning som tex Leif.