onsdag, november 21

Sandra, right now

Trist. Det är läskigt grått utanför mitt kontorsfönster. Regnet har fallit konstant de senaste dagar, växlandes från duggregn till spöregn och alla tänkbara regn-nyanser däremellan. Jag antar att detta är den brittiska vintern och att det inte blir så mycket bättre. Får mig att längta till den svenska snön och kylan och jag lovar mig själv, dyrt och heligt att köpa en varm vinterjacka och ett par rejäla skor när jag väl kommit hem. Ingen mer vinter i kavaj och converse!

Ilska. Med en totalt handlingsförlamad, och helt och hållet ovillig att hjälpa mig göra rätt för mig, landlady är det svårt att inte bryta ihop och få ett nervöst sammanbrott när jag dag efter dag stirrar på en gammal Scottish Power-räkning, ber mina flatmates om hjälp och skickar förtvivlade, hjälplösa, bedjande, tacksamma, rara och smått desperata (we need you to help us!!) sms till ovan nämnda bitch. Screw dessa system som bevisligen inte fungerar!

Höstrusk. Lite mysigt var det ändå igår när regnet föll efter en avslutad arbetsdag och jag fällde upp mitt älskade paraly med huvudet fullt av tanken att jag skulle åka buss hem. Efter en halvtimmas lång väntan på en buss som ska komma var tionde minut kändes det inte så mysigt längre. Efter en 45 minuters lång bussresa som egentligen ska ta tjugo minuter var det verkligen inte det minsta mysigt längre. Jag skulle gått hem fortare. Som tur är har jag svaret på alla problem. Problemet är rondellerna och svaret är Sverige. Här har nämligen inte fordonen i rondellen nödvändigtvis företräde, som hemma, utan djungelns lag råder. Det leder således till att fordon mitt i rondellen står stilla vilket givetvis gör att hela trafiken i rondellen står stilla. Ingen kan köra. Screw englands trafikregler.

Vemod. Dagen till ära tar jag bussen till stan och traskar en sista runda. De sista engelska julklapparna ska inhandlas, sakerna jag trånat efter sedan jag kom hit har en sista chans att övertyga mig och en slutgiltlig fleraliterslatte från Starbucks ska drickas. Sorgligt, ja. Jag tycker om den här staden, och till skillnad från när jag åkte hemifrån är jag inte säker på att återvända.

Lättja. Jag har en fredagskänsla i magen och trots nightmare till landlady ser jag hur rad efter rad stryks på min To do-lista. Jag har hur mycket lagad mat som helst att äta upp, och jag gör mitt allra bästa. Helgen är redan uppbokad, och eventuellt även nästa helg. Om en vecka är jag i Sverige och.. ja, njuter?

Lathet. Man lär av sina misstag, inte sant? Av ren lathet hängde jag inte upp min nytvättade tvätt utan lät den ligga kvar i tvättmaskinen i några.. dagar. Tillslut tog jag tag i saken och skulle igår bära en av tröjorna. Som stank. Fruktansvärt. Men som jag inte reagerade på förrän jag väl befann mig på jobbet. Och där kan man ju inte bara ta av sig tröjan hur som helst. Så jag gick med kvälvningar i halsen hela dagen och höll mig på så långt avstånd från mina kollegor som möjligt.

Avkoppling. Mitt i allt packande igår unnade jag mig ändå en paus för bio och såg "Good luck. Chuck". Som var överraskande välgjord med bra musik. Filmen var också helt okej. Ganska rolig. Lätt att falla för Dane Cook som spelar den charmige huvudrollen.
Såg reklamen för "The Darjeeling Limited" som verkade väldigt bra. Med Owen Wilson, min favorit. En annan film som verkar söt är "August Rush". Med Freddie Highmore, aka Charlie i "Charlie och chokladfabriken" i huvudrollen.

Sara. I helgen var kusin Sara hos mig och den tillbringades bland annat i London. Fantastiskt stad. Klockan fyra ringde väckarklockan. Vi var i London i tolv timmar och med alla bussresor och dötid blev dagen 21h lång.
Vi shoppade en hel del julklappar, jag gick in i en glasdörr, vi färdades London runt i dubbeldäckare, köpte Ballerina-kex och Dillchips på Totallyswedish och letade efter den blå dörren i Notting Hill (för att mötas av en liten skylt i ett cafefönster med texten: The blue door is black.). Med andra ord, mycket bra dag. Resten av helgen tillbringades i Birmingham, på den tyska julmarknaden, på stan, på restauranger, pubar och cafeer. Mycket bra helg.

Inga kommentarer: