lördag, november 3

Inga Oompa-loompier


Med familjen i London. För er som inte ser, så är det Big Ben i bakgrunden.

Helg, återigen.
Funderade för ett tag sedan vad jag brukade göra när jag bodde hemma och hade en helt ledig dag framför mig. Jag kunde inte komma på något!
Antagligen hade jag väl aldrig helt lediga och oplanerade dagar.

Den frukatde helgen är i alla fall här och jag har skött mig över förväntan hittills. Efter att ha suttit på jobbet och gnagt på nagelbanden och önskat att helgen, och därmed det ensamma, inte skulle komma, så kom den.
Och det går bra.

Vaknade som vanligt tidigt. Såg klart på gårdagens film (Älskar dig för evigt, dansk med Mads Mikkelsen) och fortsatte dagen med scones till frukost. Städade lite efter som jag skulle ha visning på mitt rum idag. Sedan tog jag tåget till Cadbury World, en jättestor chokladfabrik som har visningar och massa roliga saker att titta på och göra.

Ganska dyrt inträde var det, men för det fick man massor av choklad.
Jag var nog den enda i mitt slag, dvs ensam 19-åring. Men jag tyckte om det.

Först var det en tur genom djungeln, där kakaobönan växer. Lite histora på skyltar om regnskogarna (med lite miljöpropaganda, bra!), stora plastdockor och djungelljud i bakgrunden.
Därefter lita av Cadbury Worlds historia genom filmer och olika ljusspel på väggarna. Man kunde se tillverkningen av de olika produkterna. Efter ell "lekrum" kom man i i fabriken och kunde se där man packeterade kakorna, hur man gjorde den för hand tillverkade chokladen.
Många filmer visades här och där. Historien bakom fabriken, om bröderna Cadbury, reklamen bakom företaget, hur tillverkningen gick till och så vidare.

Tydligen flyttade bröderna Cadbury sin fabrik till Bournville från London för den behövde plats att expandera. Man planterade sin fabrik mitt i obygden och byggde sedan en stad åt sina anställda med idrottsplatser, skolor, cjukhus och kyrkor. Samhäller Bournville är alltså helt och hållet uppbyggt runt och på grund av chokladfabriken (som sas vara världens största!).

Tog tåget hem efter en snabb sväng i Bournville. Och nu sitter jag här. Har precis lånat "Charlie and the Chocolate Factory" av mina grannar. Igen. Blev ju så sugen.
Funderade på att gå ut och ta en öl lite senare. På en mysig pub längs kanalen med en bok.

Men innan dess, Tesco! Imorgon blir det köttfärsås och pasta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar dej en trevlig helg! jag hade också tänkt göra köttfärssås men glömt att ta fram köttfärs från frysen, så det får bli nåt annat idag lite fisk kanske?