onsdag, november 14

Astrid Lindgren 100 år

Jag har gjort lite efterforskningar angående allas våran sagotants 100årsfirande (jag har frågat min kollega) och hon verkar vara ganska okänd här. Men, mina efterforskningar var ganska begränsade.
Dock fick jag nys om en Pippi-bok som skulle släppas i samband med födelsedagen. En nyutgåva med illustrationer av Lauren Child. Den sprang jag och inhandlade så fort det var möjligt.
Kul med en svensk bok på engelska, tänkte jag. Också blir det ett fint sätt att fira 100årsdagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan berätta min lilla historia om hur Astrid Lindgren är känd uti världen. Som jag tidigare berättat för dej så såg jag och farfar (och pappas faster Birgitta och Stig)på Cats i Wien. Vi satt nära scenen och orkesterdiket. Under pausen tittade jag ner i diket, vad låg där? Jo Pippi Långstrump på tyska(eller österrikiska?) så musikern satt alltså och läste om Pippi mellan de gånger det var hans tur att spela. Kul va?

Sandra Lindqvist sa...

Vad mysigt! Det var himla langesedan jag laste boken, har snarare sett filmen den senaste tiden. Men den ar bra! Villa Villekulla heter fortfarande Villa Villekulla och istallet for mum och dad sa star det mamma och pappa. Ah, sa svenskt!