torsdag, augusti 16

Hårspray

Hej kålrötter!

Det var inte förrän jag gick genom hallen, på väg till ytterdörren, som jag insåg att jag fortfarande hade tofflorna pa mig. Och när jag stängt igen dörren, iklädd skor, kom jag på att jag hade glömt busspengar. Well, det hela slutade med att jag anlände en timma för tidigt till jobbet. Konstig dag.

Gårdagens bio (Rush hour 3) med mina grannar ställdes in, och jag bestämde mig då för att gå och se Hairspray ensam istället. Lika bra det, för jag hade egentligen inte lust för Rush Hour. Hairspray var underbar. Jättemysig musikalfilm om dans, 60-tal och integration. Se den, folks!
Bioerfarenheten var dock att popcorn är svindyrt (£3.20 för en liten popcorn, nästan 50spänn). Så nästa gång inhandlar jag snacks någon annanstans.

Regn idag, och jag antar att det ar bara att vänja sig. Jag ska köpa ett riktigt, brittiskt paraply, för mitt svenska, fåniga paraply tål inte sånt här rejält väder. Har mina kollegor berättat för mig.

Fick paket idag, tack! Har även ett besök inbokat av familjen, och närsomhelst får jag fler inbokningar. Längtar enormt!
Otroligt lång och tråkig dag idag. Längtar hem, Om det inte hade varit för paketet hade jag nog gömt mig under sängen. Men då hjälper det att tänka på alla som kommer och hälsar på mig, på jul (ska nog börja köpa jujklappar redan nu) och på alla där hemma.

Jag har gjort lite research och upptäckt att det finns en stor, känd chokladfabrik här i B'ham. Ungefär som Willy Wonkas. Där ska jag göra ett heldagsbesök en helgdag, det är ett som är säkert! Men inte än, för nu sparar jag in pengar till Cats, musikalen som jag tänkte gå och se nästa vecka (ingen mer bio den här månaden). Har sett att den går här och har längtat och trånat ända sedan jag kom hit. När jag överlägger med mamma: "Ska jag köpa den? Ska jag gå på bio ikväll? Ska jag se Cats?" Så säger hon bara: "Ja, gör det!". Mamma uppmanar mig att spendera! Men det är bra, då vet jag vem jag ska fråga. Bra mamma.

Nästa helgutflykt ska gå till IKEA. Inhandla lite svensk inredning. Alla saker heter svenska saker här med, är det allmänt känt? Jag har hört att på IKEA finns det knäckebröd och pepparkakor. Mmm..

Här är det väldigt populärt att äta en mellanmåls-/snacksprodukt som kallas Cereal Bar. Jag vet att det även finns i Sverige, men inte alls i samma utsträckning. Här finns flera hyllkilometer i mataffärerna. Denna Cereal Baren är alltså en sorts kaka av flingor, eller livsmedel som flicgor brukar bestå av, blandat med lite choklad, nötter, torkad frukt eller vad det nu kan vara. Vad kallas dessa i Sverige? Det bästa namn jag kommit på är Flingkaka. Haha, flingkaka?

En ytterligare observation som jag gjort är att lösgodis existerar inte här. Finns inte. Godis i huvud taget är det dåligt med. Men däremot är all mat sötad och det finns uppsjöar av kakor, bakelser, tårtor och andra godsaker. Så tro för guds skull inte att de är nyttiga här. För britter verkar defenitivt inte vara nyttiga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja påstå att det heter müslibar i Sverige. Om jag inte är helt ute och cyklar vill säga.

Anonym sa...

Jag håller med din mamma; gör det du har lust till och tycker är roligt. (i mån av ekonomi förstås)
Tänk om jag inte hade min dumma arm och axel så skulle jag också komma och hälsa på dej,men jag vågar inte ge mej av nu.