lördag, maj 17

Ledighet med Kajsa


På söndagen kom Kajsa och då hade vi supermysig picnic i Hampstead Heath. Det var hur varmt som helst och fullt med folk.
På eftermiddagen gick vi runt i Covent Garden och strosade. Vi mötte upp Kajsas japanska vän som hon går i samma tyskakurs som, och hennes vän från tyskland. Sedan träffade vi två tjejer från skaratrakten och vi gick alla och käkade hamburgare och drack öl på en pub. Very international, mycket trevligt.



I måndags besökte vi St Paul's Cathedral. En gammal och väldigt fin katedral som är säte för den anglikanska biskopen av London. Den var enormt stor, jag har för mig att endast Peterskyrkan i Vatikanstaten är större.



Några smygbilder innifrån, man fick egentligen inte ta bilder där. Här står vi i Wispering Gallery, uppe i den stora kupolen. Det heter så på grund av att arkitekturen gör att även små viskningar fortplantar sig och sprids runt i kupolen. Samma princip som när man är på Tom Tits och pratar in i en parabol och någon på andra sidan rummet med en annan parabol hör vad man säger. Väldigt intressant, tyckte jag.



Utsikten var det allra bästa. Man kunde gå nästan allra högst upp i kyrkan och såg över hela London. Detta är de två fronttornen fast från kyrkan sett.



En väldigt londonsk busskö.

Efter St Paul's käkade vi lunch från Pret a Manger och traskade över Millenium Bridge till Tate Modern. Väldigt häftigt museum beläget i ett gammalt kraftverk. Dock var både jag och Kajsa lite för trötta för att orka analysera all modern konst så värst mycket, men det var helt klart värt besöket. Personligen föredrar jag National Gallery med de äldre tavlorna framför modern konst.


I tisdags åt vi Afternoon Tea på National Portrait Gallery's restaurang.



Även den med otrolig utsikt. Den ligger precis vid Trafalgar Square så det är Lord Nelson som står och hänger på sin pelare.



Vi var även runt i stan och njöt av det fina vädret.



I tisdags kväll såg vi på Billy Elliot - muskalen. Helt otroligt bra var den! Efteråt åt vi middag på en indisk restaurang.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka otroligt fina bilder :) verkar som om ni haft det kanon :)

Anonym sa...

Ja ni ser ju ut att haft några trvliga dagar kul att du skriver igen så att jag vet att du lever

Mamma

trapid sa...

Vilka finfina bilder!!! Hur blir det- stannar du eller åker du hem? Jag tror faktiskt att det blir bra hur du än gör. Som en moment 22-situation, fast tvärtom. London var helt fab. TACK! Jag är redan sugen på att åka tillbaka... Massor av kramar!